Cum ar fi sa iti iei centura albastra in doar 10 luni? Planul tau in 5 pasi cand revii la antrenamente!

de Tudor Mihaita (Head Coach Absoluto si centura neagra in BJJ)

Ne apropiem de momentul in care revenim la antrenamentele de BJJ. Toti suntem nerabdatori. Ne lipseste intalnirea cu colegii de sala, invatarea unei tehnici noi, sparringul, mersul la o competitie si multe altele.

Hai sa facem revenirea asta cu un scop major! Cum ar fi sa iti iei centura albastra in doar 10 luni? Am un plan pentru tine mai jos! Cat de realist este? Vei vedea ca daca respecti pasii intocmai ai toate sansele ca dupa 10 luni de la revenirea la antrenamente sau fii mandrul purtator al unei centuri albastre!

Pasul 1: FRECVENTA

Acesta e cel mai important pas!

Am vazut-o de mai multe ori in cei 17 ani de cand antrenez. Li s-a intamplat si celor care au 21 de ani si sunt inzestrati cu atribute fizice peste medie, dar si celor care au 42 de ani si au un fizic normal. Ce au avut in comun ca sa obtina centura albastra cat mai repede? Frecventa antrenamentelor!

Hai sa facem un calcul simplu. Sa zicem ca o centura albastra se obtine in medie in 1 an si jumatate, cu o frecventa de 3 antrenamente pe saptamana. Daca facem un calcul simplu: 78 saptamani x 3 antrenamente = 234 antrenamente. Ce s-ar schimba daca te-ai antrena de 5 ori pe saptamana timp de 10 luni? Asta inseamna 40 saptamani x 5 antrenamente = 200 antrenamente. Destul de similar, cu aproape jumatate din timpul primei variante!

Din experienta mea insa frecventa antrenamentelor este mult mai scazuta pentru cei care obtin centura albastra intr-un an si jumatate decat arata calculul de mai sus. Ar insemna sa nu rateze niciun antrenament timp de 1 an si jumatate! Ceea ce nu prea se intampla. Apar plecari din oras, concedii, lipsa de chef etc. Si aici cred ca se face cea mai mare diferenta in planul nostru. Trebuie sa fii foarte consecvent! Sunt totusi doar 10 luni… Dupa o pauza asa de mare datorita pandemiei ai un motiv suficient de bun sa nu tragi chiulul de la antrenamente!

Cum iti programezi antrenamentele? Ideal ar fi in 5 zile diferite la aceeasi ora a zilei. Daca la tine la club programul nu cuprinde 5 zile de antrenamente, atunci faci 3 antrenamente + 2 private, in zilele in care nu ai antrenamente de grupa. Daca antrenorul nu poate, atunci nu iti ramane decat sa discuti cu el sa poti merge cu un partener la sala si sa lucrati impreuna.

Pasul 2: CURRICULA

Este foarte important ce inveti! Cere-i antrenorului tau curricula pentru centura albastra. Daca nu are una, intreaba-l care ar fi tehnicile pe care ar trebui sa le stii. Daca nici asta nu obtii de la el, poti urma o curricula pe care o gasesti pe net. Ai aici una care te poate ajuta de la una dintre cele mai mari organizatii de BJJ din lume Alliance: http://www.carpadesign.net/sites/default/files/belt_requirements.pdf

Fa-ti o structura a tehnicilor pe care le vei invata si adauga cel putin una la fiecare antrenament pe langa ce iti preda antrenorul. Repet-o la finalul antrenamentului pentru 10 minute. In mod ideal, ar trebuie sa fie legata de tehnicile invatate la respectivul antrenament. De exemplu, daca antrenorul a aratat mentinerea controlului deasupra si Armbar, tu poti repeta Americana din aceeasi pozitie. Dupa calculul de mai sus sunt 200 de antrenamente in care poti repeta o tehnica. Te va ajuta enorm acest lucru!

Printeaza curricula si pune-o pe un perete acasa. De fiecare data cand simti ca stapanesti o tehnica, bifeaz-o. Astfel iti va fi mai usor sa iti urmaresti progresul!

Pasul 3: PRIVATELE

Daca vrei un turbo boost la progres, fa private! Este metoda prin care vei obtine cel mai mare progres intr-un timp scurt. Structura antrenamentului privat are mai multe avantaje, pe care le poti citi aici: http://absoluto.ro/antrenamente-private/

Pasul 4: VIZIONAREA

Cred foarte mult in invatarea prin vizionarea meciurilor si a instructionalelor. Am in acest sens o experienta foarte interesanta. In urma cu multi ani, la centuri maro, am luptat finala London Open IBJJF (master). Am reusit sa finalizez cu o submisie pe care nu o mai facusem niciodata, nici macar in sparring. Si nici nu o exersasem! O vazusem o singura data intr-un meci UFC.

Cu cat folosesti mai mult vizionarea instructionalelor sau a meciurilor cu atat rata de progres va fi mai mare.

Pasul 5: CONDITIONAREA

Am mai spus-o, daca nu ai facut niciodata exercitii de conditionare, cu un program de doar 3 luni vei sesiza o schimbare majora in BJJ-ul tau. Un astfel de program, care se intinde pe 10 luni, va avea o influenta si mai mare asupra performantei tale pe saltea. Evident, sfatul meu este sa continui si dupa cele 10 luni…

Ce trebuie sa iti propui? Un target care este destul de folosit in lumea „strength & conditioning” este: 10-12 tractiuni si 25-30 flotari. Aici s-ar incadra o persoana peste medie in ceea ce priveste forta. Iti recomand o persoana pe care sa o urmaresti pe Instagram pentru antrenamente eficiente: Remus Corbei (@remus.corbei.bjj) Este unul dintre cei mai titrati sportivi romani din Grappling, centura neagra in BJJ, Head Coach Absoluto Kuwait si antrenor certificat CrossFit. Are multe programe adaptate pentru BJJ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.