Presiunea in Jiu Jitsu Brazilian. Vezi cum sa pui presiune ca un greu!

de Gabriel Necula

Desi presiunea in Jiu Jitsu Brazilian este de multe ori un concept ce este atribuit luptatorilor grei, realitatea este ca presiunea pe care o pui asupra unui adversar aflat sub tine depinde de mult mai multe lucruri decat numarul de kilograme, astfel ca este un concept ce poate fi folosit eficient la orice categorie de greutate.

Ce este presiunea? Spus simplu, folosirea corpului pentru a crea anumite parghii, astfel incat adversarul sa simta o greutate cat mai mare deasupra lui. Aceasta are un prim scop de a obosi adversarul si de a-l provoca sa greseasca. Cand presiunea devine foarte mare, de obicei adversarul va cauta sa scape din acea pozitie sau macar sa preia pe alta parte a corpului presiunea, astfel expunandu-se la anumite tehnici.

Un al doilea scop este sa fixeze adversarul pe saltea, astfel incat tu sa ai initiativa si sa conduci meciului / sparring-ul.

Cum punem presiune? Presiunea este unul din cele mai grele concepte de predat si, de cele mai multe ori, abilitatea de a pune presiune eficient va creste odata cu experienta acumulata. Cu toate acestea, exista cateva sfaturi si idei generale ce trebuie intelese inainte ca asta sa se intample.

Primul element important de inteles este aliniamentul corpului fata de adversar, lucru despre care vom discuta mai jos.

123

Figura 1. In aceasta situatie, avem trasa o linie imaginara rosie in cadrul din stanga pentru a arata ulterior in cadrul din dreapta care este aliniamentul sportivului de deasupra fata de cel de sub el.

Figura 1. In aceasta pozitie de control lateral, din punct de vedere strict al presiunii aplicate, avem urmatoarele elemente:

(3) Genunchii pe sol. Genunchii lasati pe sol reduc din greutatea ce poate cadea in adversar. Greutatea este preluata de saltea, nu de catre adversar. Ridicarea genunchilor, astfel sportivul stand pe varfuri, ar muta greutatea spre trunchi, deci pe adversar.

(2) Soldurile sus. Soldurile fiind deasupra genunchilor, formeaza o structura de sustinere a greutatii impreuna cu acestia, lucru ineficient atunci cand discutam strict de presiunea pusa. Mai simplu spus, greutatea soldurilor se duce in genunchi, apoi in saltea, in loc sa se duca in adversar.

(1) Suprafata de contact intre cei doi sportivi. Sportivul top foloseste tot trunchiul ca suprafata de contact intre el si adversar. Astfel, toata greutatea va fi distribuita pe o suprafata mare, fiind ineficient pentru aplicarea presiunii. Un alt lucru de observat este faptul ca linia umerilor sai este paralela cu solul, lucru ce mareste la maxim suprafata de contact intre el si adversar.

Concluzii dupa Figura 1: 

  • Genunchii pe sol reduc din presiunea pe care o pui.
  • Cu cat suprafata de contact intre tine si adversar e mai mare, cu atat scade eficienta presiunii.
Figura 2

Figura 2

In Figura 2, putem observa un control lateral diferit fata de prima figura.

(1) (2) una din primele diferente pe care le putem vedea este ca sportivul de deasupra sta pe varfuri pentru a putea tine genunchiul stang ridicat de pe sol (astfel adaugand presiune pe adversar) si pentru a putea impinge, tot pentru presiune mai mare.

(3) Foloseste genunchiul drept pentru a bloca soldul adversarului astfel prevenind eventuale incercari de iesire catre el.

(4) Foarte important, sportivul de deasupra impinge soldurile si pieptul in fata (in adversar) pentru a pune presiune direct pe toracele acestuia.

Astfel avem punct de contact cu solul la degete picioarelor si la genunchiul drept.

Daca ar fi sa privim aliniamentul celor doi in comparatie ar arata cam asa:

Comparatie intre aliniamentul corporal intre figura 1 si figura 2

Comparatie intre aliniamentul corporal intre figura 1 si figura 2

Modificarea cea mai importanta dintre 1 si 2 este ca in Figura 2, sportivul a impins bazinul (2) in fata, astfel corpul sau avand un aliniament aproape de o linie dreapta (daca privim din aceeasi perspectiva ca in figura 1). Aceasta schimbare poate avea loc doar daca duce picioarele in spate pentru a face loc bazinului. Facem abstractie de picioare pentru ca degetele vor fi tot timpul pe saltea, in ambele cazuri.

Concluzii dupa Figura 2:

  • Pentru a aplica presiune, impinge bazinul si pieptul in fata in trunchiul adversarului. Gandeste-te la o miscare asemanatoare unei indreptari.
  • Minim un picior in spate si greutate doar in varf. Genunchiul trebuie dezlipit de sol, fie si un milimetru, pentru a putea pune presiune eficienta.
  • In functie de situatie poti sau nu face acelasi lucru si cu celalalt genunchi.

 

Al doilea element pentru a intelege presiunea sunt chiar prizele sau alte elemente de control obtinute. Prizele eficiente pot amplifica astfel efectul presiunii. Un exemplu este  gulerul si underhook-ul din control lateral, atunci cand fortam privirea adversarului in directia opusa fata de noi. Astfel, corpul sau nu se mai poate intoarce catre noi pentru a recupera garda.

Al treilea element si probabil cel mai greu de stapanit este cum sa reduci suprafata de contact dintre tine si adversar pentru o presiune foarte mare.

Desi mai sus am discutat doar de controlul lateral, aici vom da un exemplu intr-o pozitie diferita, unde acest aspect pus in practica.

Figura 3. Depasirea Over Under in stilul Faria

Figura 3. Depasirea Over Under in stilul Faria

Spre deosebire de Figura 2, primul lucru pe care-l vedem este ca aici, in loc ca soldurile sa fie jos, ele sunt sus. Avand soldurile ridicate sus, precum si genunchii, presiunea exercitata in trunchiul sportivei de jos va fi una foarte mare.

Genunchii sunt usor flexati pentru a putea permite deplasare si ajustare rapida a pozitiei.

Insa mai exista un detaliu, un detaliu greu de vazut in poza, ce-l stiu doar cei ce au fost pusi in pozitia respectiva de catre un sportiv experimentat. Bernardo Faria (sportivul de deasupra) isi roteste usor triunchiul, astfel incat umarul sau drept sa intre in plexul sportivei de jos. Asta inseamna doua lucruri. Primul, a micsorat foarte mult suprafata de contact (de la intreg trunchiul cum avem in Figura 1 la a avea doar umarul ca suprafata de contact). Doi, toata acea presiune deja mare si care deja cade intr-un punct cu o suprafata de contact mica (astfel fiind deja foarte incomoda) se duce in plex, o zona cu adevarat sensibila la astfel presiune. Bernardo bifeaza astfel urmatoarele elemente:

  • Aliniament bun pentru a genera presiune mare (soldurile sus, genunchii sus, presiunea cade de jos in sus, dinspre solduri catre umar).
  • Suprafata de contact redusa (toata presiunea cade in umar).
  • Presiunea se duce intr-un punct sensibil al adversarului adica plexul.
  • Prizele ii imbunatatesc radical eficienta tehnicii, avand o mana pe sub un picior si cealalta peste picior, adversarului fiindu-i foarte greu sa iasa de acolo, avand ca varianta usoara doar sa dea depasirea de garda.

Nu intamplator aceasta depasire este una din cele mai eficiente depasiri de garda si una foarte problematica pentru cel de jos.

Pe final cateva concluzii:

  • Initial, presiunea o poti regla prin ajustarea genunchilor (ridicati de pe saltea, fie si un milimetru), ajustarea soldurilor (pentru control lateral inseamna de obicei sa impingi soldurile in adversar) si ajustarea picioarelor (in spate, unul sau ambele intinse, pe varfui, de preferat fara contact cu solul). Indiferent de pozitie, aliniamentul e controlat din solduri, genunchi si pozitionarea talpilor. Acestea sunt cele trei puncte pe care le poti ajusta pentru a-ti schimba aliniamentul.
  • Intotdeauna stabilitatea proprie trebuie sa fie primara ca importanta. Luand ca exemplu Figura 3, daca Bernardo ridica soldurile mai mult de atat prin apropierea picioarelor, se expunea la a fi dat peste cap. Astfel, vrei sa cauti punctul ideal de presiune si stabilitate maxima.
  • Cauta prizele care iti imbunatatesc cel mai mult controlul si stabilitatea in acea pozitie. De obicei vorbim de guler si underhook pentru control lateral.
  • Cand esti confortabil cu cele de mai sus, poti incepe sa incerci diverse metode de a micsora suprafata de contact cum ar fi sa te intorci pe o parte (kesa gatame), etc. Depasirea Over Under din Figura 3 este un bun exercitiu pentru a intelege asta. Un partener te poate ajuta spunandu-ti cand e cel mai dureros pentru el. Un alt exercitiu pe care il poti incerca este sa-ti rogi partenerul sa numere cu voce tare incepand de la unu, in timp ce tu pui presiune din control lateral. Daca pui presiune eficient, ii va fi dificil sa numere cu o voce clara si normala.
  • Cauta ca, pe cat posibil, presiunea pe care o pui sa o pui pe puncte mai vulnerabile precum plexul, coastele, etc.
  • Tine intotdeauna cont de UNDE vrei sa pui presiunea. Conceptele sunt valabile indiferent ca vrei sa pui presiune pe trunchi sau pe picioare pentru a le putea ingropa si depasi garda.
  • A avea un gameplan orientat pe presiune de cele mai multe ori inseamna ca va fi un gameplan mai static, fara prea multa viteza, astfel ca trebuie sa ai asta in considerare.