Artele martiale mixte explicate! Lupta la sol – Vezi ce trebuie sa stii atunci cand urmaresti un meci de MMA!

de Gabriel Necula

In acest prim articol vom prezenta cele mai comune situatii in lupta la sol, impreuna cu cateva explicatii si variante pentru cei doi luptatori, pentru a ajuta fanii sportului, in special pe cei ce nu practica arte martiale, sa inteleaga situatiile in care sunt pusi acestia, odata ce lupta ajunge la sol.

In articole viitoare vom explica si partea de clinch, lupta la cusca si proiectari.

Dupa cum probabil stii deja, aptitudinile in lupta la sol sunt absolut necesare pentru orice practicant de MMA, majoritatea alegand sa obtina aceste cunostinte si aptitudini prin antrenamente de Jiu Jitsu Brazilian.

Intr-un meci de MMA, lupta poate ajunge la sol in mai multe feluri:

  • Unul din combatanti initiaza o proiectare si fie o duce la capat, fie este contrat si ajunge el insusi pe spate.

A GSP Takedown Highlight

  • Unul din combatanti este facut knockdown si ajunge pe spate, adversarul sau venind peste el.
  • Unul din combatanti trage garda. Tragerea de garda este un procedeu ce este foarte des folosit in meciurile de grappling (unde loviturile nu sunt permise) si presupune aducerea adversarului in garda ta preferata (in MMA de obicei este garda inchisa). Acest lucru se face deoarece in situatiile in care loviturile sunt interzise, garda poate fi foarte periculoasa si poate pune probleme mari sportivului de sus. In MMA, exista insa riscul loviturilor, astfel ca tragerea garzii este riscanta, chiar si impotriva unor adversari nu foarte experimentati pe lupta la sol. Prin garda, intelegem o pozitie in care sportivul de pe spate inca are picioarele proprii intre el si adversar si il poate pune pe acesta in dificultate (prin inversari si finalizari, termeni ce vor fi explicati mai jos). Ca alternativa, te poti gandi la picioare de fiecare data cand citesti garda. Un alt lucru important de mentionat este ca desi iti poti domina adversarul de pe spate, judecatorii il vor puncta pe cel de sus ca fiind in avantaj.

Cativa termeni foarte importanti ce trebuiesc explicati inainte de a continua:

Timing – Timing-ul este un concept ce se aplica atat in picioare, cat si in lupta la sol. Prin miscarile pe care un sportiv le executa, fie din proprie initiativa, fie ca reactie, acesta se expune si el la randul sau la anumite tehnici (fie de striking, fie de grappling) pentru un anumit timp (de obicei fractiuni de secunda). Cu cat sportivul este mai experimentat si are o executie mai corecta si mai rapida a tehnicii, cu atat perioada de timp in care este expus scade. A avea timing pe tehnica inseamna a executa tehnica respectiva chiar in acea fractiune de secunda in care adversarul este expus si vulnerabil. Pentru a avea timing pe o tehnica, aceasta trebuie lucrata foarte mult timp.

In exemplul de mai jos vedem cum GSP executa proiectarea pe pasul in fata al adversarului, in momentul in care acesta a lovit, astfel avand acces la bazinul sau.

A GSP Takedown Highlight

Inversare / Rasturnare (Sweep / Reversal)Atunci cand cel de jos executa o tehnica si isi rastoarna adversarul, astfel ajungand deasupra. In contextul competitiilor IBJJF, termenul de inversare/sweep este folosit doar atunci cand tehnica este executata din garda, doar aceasta fiind situatia care se puncteaza, insa in contextul MMA-ului, putem folosi acest termen si daca l-a rasturnat fara sa fie in garda. Inversarile vin de obicei ca rezultat al unei dezechilibrari (apoi blocandu-i posibilitatea sa se mai reechilibreze) sau voit din partea adversarului pentru a evita o finalizare. In MMA, faptul ca ambii combatanti sunt transpirati (astfel fiind si foarte aluncosi), precum si existenta loviturilor complica lucrurile pentru cel de jos. In exemplul de mai jos vedem un exemplu de inversare.

Image result for mma sweep gif

Deschidere de garda (Guard Opening) – Procedeul prin care cel de sus iese dintre picioarele adversarului astfel ajungand in garda deschisa sau intr-o pozitie dominanta (daca este combinata cu o depasire de garda). Deschiderea garzii de cele mai multe ori in MMA este fortata prin lovituri, astfel adversarul deschizand picioarele. Exista insa si procedee ce pot fi folosite pentru a deschide garda fara lovituri.

Depasire de garda (Guard Pass) – Procedeu prin care cel de sus trece de picioarele celui de jos, astfel ajungand in pozitie dominanta (pozitii ce vor fi discutate mai jos). Trebuie mentionat ca in MMA, sportivul de sus poate alege sa nu atace garda adversarului (sa nu incerce sa depaseasca), urmand ca arbitrul sa-l ridice in picioare si lupta sa continue in faza de standing. Asta se intampla atunci cand cel de sus simte ca are un avantaj considerabil in lupta in picioare. Depasirile de garda de obicei presupun controlarea adversarului (a picioarelor, soldurilor sau a torso-ului) in asa fel incat acesta sa nu isi mai poata mentine garda. Exista totusi si depasiri de garda ce presupun o executie exploziva, executie facilitata si de prezenta transpiratiei, astfel piciorul scapand din garda adversarului. Mai jos un exemplu de depasire de garda prin Demian Maia. Acesta executa depasirea numita Leg Weave, fixandu-i torso-ul si picioarele, urmand ca apoi sa treaca peste ele, ajungand in control deasupra (pozitie despre care vom vorbi mai jos).

Image result for guard pass mma gif

Tranzitie – Miscare a unui sportiv ce il duce din pozitia sau tehnica A intr-o pozitie sau tehnica B superioara (deci actiune pozitiva). Mai jos o situatie in GSP tranzitioneaza dintr-o Kimura (bratul este indoit) catre un armbar (executat prin hiperextinderea bratului).

Image result for mma transition to armbar gif

Setare / Setup – Setup-ul (atat in picioare cat si la sol) este o tehnica sau serie de tehnici ce sunt folosite cu scopul de a expune adversarul la o alta tehnica, crescand considerabil sansele de succes. Exemplu: lovitura sau combinatie de brate pentru a pregati proiectarea. In situatia de mai jos, sportivul cu short rosu fenteaza croseul de dreapta (pentru a face adversarul sa reactioneze la un croseu de dreapta) in timp ce scade nivelul si intra la proiectare.

Image result for setup for takedown gif

In continuare, vom prezenta cele mai comune pozitii:

Garda deschisa

Image result for MMa Open Guard

Garda deschisa este o pozitie mai periculoasa pentru cel de jos in MMA, decat cel de sus, in special daca sunt permise loviturile la cap cu piciorul.

Cel de sus are ca variante:

a) Sa depaseasca picioarele, astfel ajungand intr-o pozitie dominanta. De obicei va incerca asta daca este increzator ca aptitudinile sale pe grappling sunt mai bune decat ale adversarului.

b) Sa loveasca plexul cu talpa. Poate cauza daune la corp foarte mari, ba chiar se pot castiga meciuri astfel. Prezinta un oarecare grad de risc, oferind adversarului oportunitatea de a initia un procedeu din garda deschisa.

Image result for ground kick gif mma

c) Sa loveasca low kick-uri pe pulpa. Varianta aleasa de cei care nu vor sa riste absolut deloc sa intre intr-o confruntare de grappling. Vor face asta, asteptand ca arbitrul sa-l ridice pe cel de jos in picioare.

d) Lovituri de pumn. Presupun sa se apropie si se pot expune la loviturile de picior / procedeele celui de jos.

e) Lovitura la cap cu piciorul. Interzisa pe regulamentul UFC, dar poate fi permisa in alte circuite.

Image result for pride kick gif

f) Tehnica articulara pe picior. Cel de sus poate ataca de asemenea tehnici articulare pe picior, daca acestea fac parte din repertoriul. Si aceasta optiune presupune ducerea luptei in zona de grappling. In functie de experienta, sportivul de sus se poate expune la atacuri pe picioare la randul sau, la lovituri sau poate pierde pozitia si sa ajunga el sa fie jos.

Image result for palhares heel hook gif

Cel de jos are ca variante:

a) Ridicarea de siguranta. Tehnica prin care acesta se ridica de jos cu un risc minim.

b) Sa loveasca pulpele / capul. Poate lovi cu picioarele atunci cand adversarul intra in distanta necesara.

c) Sa initieze un procedeu din garda deschisa. Poate incerca o tehnica dintr-o variatie de garda deschisa, cu speranta ca il va inversa sau, mai rar, finaliza. Poate inclusiv ataca footlock-uri.

Image result for de la riva sweep mma gif

d) Sa il prinda in garda inchisa sau alta garda, daca adversarul vine in genunchi.

 

Garda inchisa sau variatii de garda ce presupun ca adversarul sa fie in genunchi (garda fluture, demigarda, etc)

S

Cele mai comune tipuri de garzi intalnite in MMA. De la stanga la dreapta: A) Garda inchisa. Cel de sus intre picioarele celui de jos. B) Demigarda. Cel de jos cuprinde piciorul adversarului intre picioarele sale. C) Garda fluture. Cel de jos tine picioarele la inghinalii adversarului si ii blocheaza mainile.

Desi executia si tehnicile pe care le are cel de jos la dispozitie difera in functie de garda, obiectivul lui general este unul din urmatoarele:

a) Sa inverseze. Asta inseamna sa-si duca adversarul pe spate, pentru a putea ataca. Cum am mentionat mai sus, pentru a inversa, cel de jos trebuie de obicei sa dezechilibreze adversarul si sa-i blocheze apoi posibilitatea de a se mai echilibra la loc (blocandu-i mana sau piciorul cu care ar face asta). Picioarele au de cele mai multe ori un rol fundamental aici.

Image result for mma sweep gif

b) Sa finalizeze. Cel de jos poate finaliza prin strangulare sau tehnica articulara.

Image result for triangle choke mma gif

c) Sa se ridice. Exista si situatii cand este tinut in garda cu forta si cel de jos doreste sa se ridice. Exista procedee care pot favoriza aceasta ridicare, dar cel de jos poate realiza asta si daca este foarte periculos cu atacurile sale din garda, astfel adversarul alegand sa-l lase sa se ridice.

d) Sa loveasca. Desi sunt destul de limitate situatiile, exista momente cand poti lovi eficient si din garda. Spre exemplu odata ce adversarul nu mai poate sta cu spatele drept in garda inchisa, este expus la loviturile de cot in cap.

Cel de sus este insa considerat in avantaj in MMA, datorita faptului ca poate lovi mult mai eficient. Variante pentru cel de sus:

a) Lovituri. Pentru a putea lovi insa, cel de sus trebuie sa aibe o postura buna (spatele perpendicular pe sol), astfel avand amplitudine in loviturile sale. Cel de jos va incerca sa-l traga pe el, tocmai pentru a preveni aceste lovituri. Loviturile in garda pot cauza daune considerabile, taieturi precum si knockout-uri.

Image result for ground and pound gif

b) Deschidere / Depasire de garda. Poate alege sa execute un procedeu de deschidere si/sau depasire de garda, pentru a-si imbunatati pozitia sau chiar pentru a reveni la lupta in picioare.

c) Finalizari. Exista si atacuri ce pot fi folosite pentru a finaliza un adversar aflat in garda, precum strangularea Brabo din Demigarda, insa acestea sunt mai rar intalnite.

Inainte de a trece la pozitiile dominante, trebuie mentionata o varianta pe care o au ambii combatanti in mai toate garzile si anume stalling-ul sau trasul de timp. Unul dintre ei poate cauta sa-si blocheze permanent adversarul, fara a lucra cu adevarat o tehnica, cu simplul scop de a fi ridicati in picioare de catre arbitru datorita pasivitatii. De obicei cel care face asta considera ca are un avantaj in lupta in picioare.

Controlul lateral

Image result for side control mma

Controlul lateral este prima pozitie dominanta despre care vom discuta. Desi exista mai multe variatii de control lateral, toate presupun ca cel de deasupra sa stea relativ perpendicular pe adversar.

Pozitia este una foarte versatila. Permite un control bun asupra adversarului, permite lovituri (nu foarte puternice insa fara anumite ajustari), permite tranzitia catre diverse alte pozitii de control precum si diverse finalizari pe brate sau pe gat.

Variante pentru cel de sus:

A) Finalizari pe brate / gat. Cel de sus are la dispozitie o multime de atacuri pe ambele brate (Kimura, Armbar, Americana, etc) precum si strangulari (Brabo, Triunghi cu bratele, etc).

Image result for americana mma gif

B) Sa obtina o pozitie superioara. Foarte des de aici se ajunge in control deasupra (trecand prin control prin fandare sau nu), pozitie considerata extrem de avantajoasa in MMA, datorita loviturilor devastatoare ce pot fi aruncate acolo.

Image result for side control to mount gif

C) Sa fixeze adversarul si sa loveasca. Aici ne referim la tranzitii in Kesa Gatame sau Crucifix, variante ce fixeaza adversarul si il pregatesc pentru lovituri.

Image result for crucifix ground and pound gif

Situatia celui de jos:

Cel de jos este deja intr-o situatie foarte periculoasa, grijile lui in acest moment fiind impiedicarea loviturilor precum si a tranzitiei adversarului in control deasupra. Concomitent, trebuie sa incerce sa caute o iesire din aceasta pozitie. Mai toate variantele de iesire presupun intoarcerea si alinierea catre adversar. Este o pozitie in care consumul de energie este considerabil pentru cel de jos.

Image result for side control escape mma gif

Control prin fandare

Image result for knee on belly

Controlul prin fandare este o pozitie folosita mai mult ca tranzitie catre controlul deasupra, dar poate fi folosita de asemenea de cel de sus pentru a trimite lovituri sau a ataca tehnici articulare.

Ca si mai sus, cel de jos are urmatoarele griji:

  • Apararea de lovituri
  • Iesirea din controlul prin fandare. Poate fi facuta prin impingerea genunchiului.
  • Tranzitia adversarului catre control deasupra trebuie impiedicata.

Testoasa

Image result for turtle mma

Pozitia de testoasa este si ea una ce il favorizeaza pe cel de deasupra considerabil, datorita posibilitatii de a lovi. Este de asemenea o pozitie in care s-au terminat multe meciuri, datorita inabilitatii celui de jos de a se mai apara sau a raspunde cu o tehnica proprie.

Cel de deasupra are de asemenea variantele de a ataca tehnici articulare, strangulari sau a cauta controlul spate.

Cel mai comun in aceasta pozitie se ajunge fie ca o incercare de iesire din control lateral fie ca urmare a unui knockdown.

Cel de jos are ca variante sa se intoarca spre adversar si sa caute o pozitie de garda sau sa incerce sa se ridice.

Controlul deasupra

Image result for full mount

Controlul deasupra sau full mount este una dintre cele mai bune pozitii pe care le poate obtine un luptator la sol (impreuna cu controlul spate). Controlul asupra adversarului este foarte bun, loviturile trimise vor fi puternice (datorita posturii), capul adversarului va lovi salteaua (astfel amplificand forta loviturilor), iar iesirile pe care acesta le are la dispozitie sunt foarte limitate si, chiar si asa, consumul de energie este unul foarte mare pentru cel de jos, daca cumva reuseste. Strategia in acest moment pentru cel de sus este destul de simpla si anume sa loveasca pana obtine knockout-ul sau pana adversarul se expune la finalizare sau control spate.

Image result for ground and pound gif

Cea mai viabila optiune pentru cel de jos este sa incerce sa-i prinda o mana si sa faca exploziv podul in lateral, pentru a-l putea rasturna, insa este foarte dificil impotriva unui adversar experimentat.

Controlul spate

Image result for back control

O pozitie de asemenea foarte buna, in care adversarul este controlat si ii este foarte greu sa previna loviturile. In aceasta pozitie loviturile sunt folosite foarte des pentru a pregati (setup) strangularea de la spate. O solutie pentru cel controlat aici este sa scape de unul din carligele adversarului (picioare) si sa incerce sa iasa din pozitie.

Image result for rear naked mma gif

Un alt rezultat foarte posibil, datorita loviturilor (in special in control deasupra), este sa se ajunga in back mount (poza mai jos) care este cu adevarat cea mai puternica pozitie. Adversarul nu poate vedea loviturile, ii va fi foarte greu sa se apere, este foarte usor expus la strangulare si iesirea dintr-o astfel de pozitie este aproape imposibila impotriva unui adversar decent. Foarte multe meciuri au fost incheiate in aceasta pozitie.

Image result for back mount

Image result for back mount ground and pound gif

Acest articol prezinta lupta la sol in termeni si pozitii foarte generale cu scopul de a oferi o intelegere mai buna a fenomenului. Daca insa iti doresti sa-ti insusesti astfel de tehnici, indiferent ca vrei sa faci un hobby sau performanta din asta, te asteptam la Absoluto Fighting Center (la sala din Soseaua Panduri 71 sau cea din Splaiul Unirii 162).