Controlul lateral – Analiza pozitiei din perspectiva atacatorului.

Royce_Gracie_Demonstration_09

Control lateral / Side Mount / Side Control. O pozitie versatila de atac sau fixare.

de Gabriel Necula

Controlul lateral este poate cea mai des intalnita pozitie de atac. De cele mai multe ori ajungem aici imediat dupa ce depasim garda, fiind putine depasiri/tehnici ce te duc din garda adversarului la spatele acestuia sau in full mount, precum si dupa un double leg takedown in care reusim sa sarim peste garda direct.

Cea mai importanta caracteristica a controlului lateral este versatilitatea. Mai exact, controlul lateral iti ofera cele mai multe variante dintre toate pozitiile de atac, variante pe care le putem clasifica in fixari (cu scopul de a imobiliza adversarul), finalizari si tranzitii catre alte pozitii ofensive.

Kesa Gatame cu underhook. Underhook-ul (mana dreapta a celui de deasupra) este un element crucial in aceasta pozitie pentru a preveni accesul adversarului la spate.

Kesa Gatame cu underhook. Underhook-ul (mana dreapta a celui de deasupra) este un element crucial in aceasta pozitie pentru a preveni accesul adversarului la spate.

Fixari


Controlul lateral este o pozitie foarte buna de fixare. Atat in pozitia clasica, dar mai ales odata ce tranzitionezi catre controlul lateral specific in Judo si anume Kesa Gatame sau Reverse Kesa Gatame. Pentru Jiu Jitsu, Reverse Kesa Gatame este o pozitie mai buna, datorita faptului ca iti ofera permanent, pe langa fixare, optiunea atacurilor pe brate si a tranzitiei in mount.

Atentie! Kesa Gatame si Reverse Kesa Gatame sunt pozitii unde adversarul poate lua spatele, atunci cand nu este stabilizata pozitia foarte bine.

Control lateral. Bratul este izolat. Optiuni: Kimura, Straight Armbar, Americana.

Control lateral. Bratul este izolat. Optiuni: Kimura, Straight Armbar, Americana.

Finalizari


In ceea ce priveste finalizarile, pozitia de control lateral iti ofera optiuni pe:

  • Brate. Cele mai comune atacuri aici : armbarul (atat pe bratul apropiat cat si pe cel indepartat precum si diverse variatii, spre exemplu straight armbar), Kimura (multiple variatii), americana si chiar si wristlock-uri, intr-un procent mult mai mic.
  • Gat. In functie de tipul de grappling/situatie (Gi, No Gi), gatul poate deveni o tinta foarte atractiva. Este cautat in special la Gi, acolo unde ne putem folosi de Kimono foarte usor, pentru a putea strangula. Exemple de astfel de strangulari high percentage: Baseball Bat, Sensei Choke. In situatii de No Gi, sau cand nu folosim kimono-ul, foarte intalnit este Brabo Choke / D’arce Choke precum si triunghiul cu bratele. O alta varianta este tranzitia catre north south choke.
  • Picioare. Exista optiuni si aici. Cea mai usoara optiune apare atunci cand adversarul reuseste sa recupereze partial garda, reusind sa introduca un genunchi intre tine si el, astfel permitandu-ti sa tranzitionezi catre ashi garami si atacurile pe picioare.

Ca si numar total de optiuni, este pozitia ce ofera cele mai multe variante de a finaliza, cu multiple variante atat de strangulari (Gi / No Gi) precum si de atacuri pe articulatiile bratului (umar, cot si incheietura).

Tranzitii


Cum spuneam mai sus, controlul lateral este o pozitie ce iti permite sa tranzitionezi, in functie de nevoie, catre alte pozitii ofensive.

Tehnicile ce presupun tranzitia catre alta pozitie pot fi atacate si ele in combinatii cu finalizarile, astfel adversarul avand alegerea de a lasa finalizarea sau a permite tranzitia catre o alta pozitie, potential mai periculoasa.

Aici mentionam pozitiile de fixare (Kesa Gatame, Reverse Kesa Gatame) precum si celalalte pozitii ofensive si anume knee on belly, control deasupra, nord sud si chiar controlul spate, desi tranzitia in control spate de cele mai multe ori presupune un setup bine pus la punct.

Cateva aspecte de tinut cont in control lateral:

  • Stabilizeaza pozitia intai. Primul lucru care te intereseaza in control lateral este sa te asiguri ca esti stabil, ca pui presiune pe adversar si ca acesta este tintuit in saltea. Foarte important aici este sa controlezi capul, mai exact directia acestuia. Folosindu-te de mana pe sub capul lui si de umarul in barbie, asigura-te ca il fortezi sa priveasca in directia opusa, astfel fiindu-i imposibil sa mai recupereze inspre tine. Un alt element important: controlul soldurilor.  Concomitent cu capul, trebuie controlate si soldurile. Acest lucru poate fi realizat cu cealalta mana, ori punand-o in saltea lipita de solduri (no gi) pentru a ii fi imposibil sa se roteasca inspre tine, ori, la Gi, cu o mana pe pantalon pe genunchiul piciorului apropiat, fortandu-l in directia opusa.
  • Odata ce ai stabilizat pozitia, acum poti incepe sa ataci finalizari  si/sau tranzitii. Un lucru foarte important de tinut minte in aceasta pozitie, si in general in Jiu Jitsu, este sa ataci in combinatiiAsta inseamna sa ai mai multe atacuri ce le poti lega intre ele, astfel fortand adversarul sa faca niste alegeri si, eventual, sa-ti cedeze ceva (sub forma tranzitiei catre o alta pozitie sau o finalizare). Un exemplu foarte concret este atunci cand ii izolam mana indepartata (mouse trap-ul) si se apara de americana indreptand mana, astfel fiind expus la straight armbar. Insa combinatii nu inseamna neaparat combinatii doar pe brat. Pot fi combinate foarte bine atacurile pe gat, cu cele pe brat, atacand una pentru a o obtine pe cealalta.
  • Defensiva adversarului. Exista mai multe aspecte de care trebuie sa tii cont aici. Asigura-te ca ai mereu stabilitate. Orice moment in care iti pierzi echilibrul sau te lasi prea in fata/spate, e un moment pe care adversarul il poate specula sa te rastoarne. Unul din avantajele pozitiei de control lateral este ca poate anula mai usor, spre deosebire de mount, un pod foarte puternic, dar chiar si asa, presupune stabilitate buna si folosirea picioarelor/bratelor pentru a contra, altfel poti fi inversat prin pod. Nu ii oferi adversarului spatiu, decat atunci cand o faci cu scopul de a obtine altceva. De cele mai multe ori, spatiul lasat liber va fi speculat fie prin recuperari de garda, fie prin crearea unui cadru din maini al adversarului, cadru ce va duce la dezechilibrarea ta si recuperarea pozitiei de catre adversar. Ai grija la underhook. O recuperare foarte comuna este ca cel de jos sa obtina underhook-ul, urmand ca apoi sa-ti traga piciorul in demigarda. O solutie pentru aceasta problema este tranzitia instanta catre nord sud. O a doua este Brabo Choke-ul. Postura de boxer este o postura defensiva foarte des intalnita aici si anume atunci cand tine bratele lipite de corp la nivelul pieptului. Foarte important aici este sa ameninti cu atacuri pe gat cat si pe brat, pana reusesti sa obtii ce vrei. Un alt avantaj in control lateral, pentru atacator, este ca majoritatea recuperarilor ii permit in continuare sa ramana deasupra (exista totusi si exceptii, ca podul aratat mai sus). Ca sa recapitulam, principalele metode de a recupera din control lateral sunt: prin underhook, prin mijloace de a crea spatiu (pod sau cadru) pentru a facilita introducerea genunchiului intre tine si adversar, prin pod si prin rasturnari atunci cand esti dezechilibrat.

    Postura de boxer. Mainile apropiate pentru a putea fi protejate.

    Postura de boxer. Mainile apropiate pentru a putea fi protejate.

  • Presiune. Controlul lateral este o pozitie excelenta pentru a aplica presiune asupra adversarului. Pe langa faptul ca ajuta la fixarea acestuia, presiunea il va face sa oboseasca mai repede si sa comita o greseala. Presiunea nu trebuie sa vina din forta bratelor, ci din greutatea corpului. In caz contrar, bratele iti vor obosi rapid.
  • Prize. Asigura-ti un avantaj prin prize si prin folosirea kimono-ului. Priza in guler poate fi folosita pentru a rupe postura capului. Priza pe pantalon poate fi folosita pentru a stabiliza. Lapelul poate fi folosit pentru a bloca complet o mana. In functie de ce plan ai in control lateral, ia-ti prizele necesare.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *