Cum sa fii un partener bun de antrenament in Jiu Jitsu Brazilian

de Gabriel Necula

Desi sporturile de contact (MMA, Kickbox, BJJ, etc) sunt considerate sporturi individuale, ai totusi nevoie de o echipa pentru a te putea antrena si a putea progresa, astfel “calitatea” partenerilor de antrenament influentand in mod direct progresul tau.

Mai jos vom prezenta cateva din lucrurile la care trebuie sa ai grija pentru a putea fi un partener bun de antrenament in Jiu Jitsu Brazilian.

1. Fii atent la ce se preda.

Prima este sa fii atent la ce se preda, cu atat mai mult daca esti incepator si nu cunosti tehnica respectiva sau nu cunosti toate detaliile. Cand vei lucra cu partenerul, exista sansa ca acesta sa nu poata executa corect tehnica, astfel ca tu, daca ai fost atent la detalii, ii poti indica aspectul pe care il greseste. Daca totusi esti foarte incepator, tehnica executata de tine si partener nu pare a fi exact ceea ce s-a predat sau nu esti sigur ca este corect ce faceti, e intotdeauna mai bine sa va opriti si sa intrebati antrenorul pentru explicatii aditionale, decat sa continuati sa faceti gresit amandoi.

2. Intensitatea in drilling.

Drilling este termenul pe care il folosim atunci cand lucram tehnica. Ce inseamna sa lucrezi o tehnica sau sa o drilluiesti? Inseamna ca vei executa o tehnica pe partenerul tau in timp ce acesta iti pune zero sau aproape zero rezistenta. Apoi este randul lui sa execute tehnica pe tine, in timp ce tu pui zero sau aproape zero rezistenta. Scopul cand se lucreaza tehnica este de a capata o intelegere de baza asupra tehnicii predate precum si de a o intipari in memoria musculara. Nu poti obtine aceste doua lucruri lucrand la intensitate de sparring, in special daca tehnica e complet noua pentru tine si daca esti incepator.

Exista si drilling cu grad de rezistenta mai mare, insa daca este cazul, acesta va fi mentionat de antrenor. Daca nu, se presupune ca este cu rezistenta zero.

Scopul cand se lucreaza o tehnica este intelegerea acesteia si intiparirea ei in memorie, lucruri ce nu se pot intampla daca partenerul opune multa rezistenta.

Scopul cand se lucreaza o tehnica este intelegerea acesteia si intiparirea ei in memorie, lucruri ce nu se pot intampla daca partenerul opune multa rezistenta. Intai se invata tehnica cu grad de rezistenta zero sau aproape de zero, urmand ca in sparring sa se incerce executia ei pe un partener ce opune rezistenta.

3. Ofera feedback.

In timpul drilling-ului, poti oferi feedback partenerului. Prin feedback ne referim la anumite momente sau situatii cand simti o diferenta in tehnica executata de partener. Cand pune mai multa presiune sau mai putina, cand finalizarea se simte mai puternica, cand controlul este unul mai bun ca inainte, etc. Astfel iti poti ghida partenerul prin sfaturi mici catre a executa tehnica in mod corect, atunci cand este cazul. Daca totusi acesta nu reuseste sa execute corect, este mai bine sa chemati antrenorul.

3. Intensitatea in sparring.

Acest subiect trebuie abordat din doua perspective. Prima, din perspectiva unui incepator. Majoritatea incepatorilor folosesc o intensitate foarte ridicata in sparring. Acest lucru poate fi considerat gresit din mai multe motive. Lucrand la intensitate foarte ridicata, ca incepator, nu vei apuca sa procesezi mental foarte mult din ceea ce se intampla in acel sparring din punct de vedere tehnic / tactic. Nu vei constientiza ce greseli faci si nu vei constientiza ce greseli face adversarul. Vrei sa vezi daca faci sparring prea tare? Intreaba-te dupa ce ai terminat runda ‘In ce pozitie am avut probleme in acest sparring?’ sau ‘Ce a facut adversarul sa-mi creeze probleme?’ . Daca nu poti raspunde, e foarte probabil sa fi facut sparring-ul la o intensitate prea ridicata. O alta problema cu sparring-ul foarte intens la incepatori este ca va fi si riscul mai mare de accidentare, incepatorii necunoscand pozitiile periculoase in care iti poti accidenta partenerul printr-un nivel de intensitate necorespunzator. Si ultima, pe care mai mult ca sigur deja o stii, iti va fi foarte greu sa faci toate rundele de sparring datorita oboselii.

In ceea ce ii priveste pe cei ce au trecut de stadiul de incepator, intensitatea ridicata in sparring este ok, cu mentiunea ca si partenerul trebuie sa fie de la un nivel suficient de ridicat. Intensitatea ridicata in sparring este benefica si are rolul ei, in special in antrenamentele competitionale, insa trebuie sa fii constient de tehnicile si miscarile pe care le faci si de momentele in care iti poti rani partenerul (momente in care scazi intensitatea pentru a evita astfel de momente). Si asta ne duce la punctul numarul 4.

4. Intensitatea pe finalizari si pe tehnici ce pot rani adversarul.

Indiferent de intensitatea cu care faci sparring, in momentul in care ajungi intr-o pozitie din care finalizezi, in special pe articulatii, intensitatea trebuie sa scada. Finalizarile NU SE FAC EXPLOZIV in cadrul antrenamentului. Odata ce ai prins priza necesara pentru finalizare, presiunea se pune usor si creste gradual, pentru a putea da timp suficient partenerului sa bata.

Daca ajungi in punctul in care simti ca finalizarea va rupe articulatia (mana complet extinsa la armbar cu soldurile ridicate, kimura nord sud in care bratul i-a trecut deja de spate, etc), iar partenerul nu bate din cauza orgoliului, alegerea corecta este sa te opresti acolo din tras pentru a evita accidentarea partenerului. La finalul zilei, tu stii ca intr-o situatie reala ai fi putut incheia acolo confruntarea. Evident, la randul tau, cand partenerul te prinde intr-o finalizare si presiunea pe articulatie creste, bate intotdeauna cu palma pe el sau pe saltea pentru a evita orice alta neplacere. Nu se justifica niciodata sa-ti asumi o sansa foarte scazuta de a iesi din finalizare cu riscul de a te accidenta.

O alta mentiune importanta este sa ai foarte mare grija la pozitiile si tranzitiile in care iti poti accidenta partenerul. Pozitii precum control cap-brat din control lateral (unde poti pune presiune pe cervicala), pozitiile avansate de atacuri pe picioare (knee reaping), proiectari, etc.

Nu executa finalizarile exploziv. Incepe prin a pune putina presiune, iar apoi creste gradual, pentru a putea da timp partenerului sa bata.

Nu executa finalizarile exploziv. Incepe prin a pune putina presiune, iar apoi creste gradual, pentru a putea da timp partenerului sa bata.

5. Situatiile de forta disproportionata.

Atunci cand faci sparring cu un partener fata de care ai un avantaj mare de forta, in special daca amandoi sunteti incepatori sau doar el e incepator, incearca sa folosesti forta aproximativ egala cu a lui. In caz contrar, sparring-ul va fi mult mai putin eficient pentru tine, pentru ca vei putea executa miscari prin forta bruta, fara sa le faci corect tehnic si va creste si sansa de accidentare pentru partenerul tau, situatia fiind astfel una contraproductiva pentru amandoi.

6. Stalling-ul sau tragerile de timp.

Pe cat posibil, in special daca sparring-ul nu este unul in care tineti cont de punctajul IBJJF sau orice alt punctaj, incearca sa eviti stalling-ul sau trasul de timp. Acesta nu este productiv si vei pierde astfel timp util in care ai fi putut incerca o tehnica sau o tranzitie, astfel capatand mai multa experienta.

In general in sparring vrei sa te expui la cat mai multe situatii, pentru a progresa cat mai repede.

Stalling-ul are insa rolul lui in competitii si in sparring-uri ce simuleaza conditiile competitionale.

7. Igiena.

Un alt punct foarte important este igiena. Asigura-te ca vii intotdeauna in echipament curat si ca folosesti papuci / adidasi oricand esti inafara saltelei. In caz contrar, iti expui colegii din sala la un risc crescut de a contacta diverse infectii precum cea cu stafilococ. Astfel de conditii medicale presupun timp in care nu te poti antrena, costuri medicale, sanatate scazuta, etc.

Foarte important, asigura-te ca-ti bandajezi tot timpul orice rana deschisa pe care o ai (zgarieturi, etc) atat pentru binele tau, cat si pentru binele partenerului de antrenament.

8. Reluarea pozitiei dupa o intrerupere.

Mai sunt situatii in care sparring-ul se intrerupe in mijlocul rundei din diverse motive (trebuie sa va mutati in alta parte, sunteti langa un perete, etc). Cand o astfel de intrerupere se intampla, este considerat normal ca sparring-ul sa se reia din pozitia in care v-ati oprit, indiferent ca pozitia este una buna sau rea pentru tine. Astfel, chiar daca erai intr-o pozitie dificila, este considerat normal ca la reluarea sparring-ului sa lasi partenerul sa inceapa exact in pozitia in care era inainte si cu aceleasi prize.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *