Importanta Cross Training-ului in MMA

de Gabriel Necula

Cross training-ul este un concept adoptat de sportivi dupa primele editii ale UFC-ului si presupune antrenamentul in mai multe discipline de arte martiale. Initial conceptul de Mixed Martial Arts presupunea lupta a 2 sportivi ce provin din arte martiale diferite. Astfel ca erau 2 tipologii de luptatori. Strikerul si grapplerul. Castig de cauza intre cele doua de cele mai multe ori l-au avut grapplerii, insa, odata cu trecerea timpului strikerii au inceput sa invete grappling de nevoie. Odata cu aparitia strikerilor care deveneau din ce in ce mai greu de proiectat, si grapplerii s-au orientat catre striking pentru a se descurca in eventualitatea in care nu pot duce lupta la sol.

In zilele noastre, in UFC nu mai exista luptator care sa nu antreneze un aspect sau celalalt. Putem vorbi de sportivi ce prefera striking-ul (Holly Holm, McGregor, Robbie Lawler, etc) si putem vorbi de sportivi ce prefera grappling-ul (Demian Maia, Cormier, etc), dar indiferent de preferinte, sunt adepti in toate fazele de lupta.

Putem observa si in promotiile de la noi din tara (RXF spre exemplu) ca tot mai multi luptatori devin constienti de importanta grappling-ului si de eficienta acestuia.a

Dupa cum am spus mai sus, Cross Training-ul este antrenamentul in mai multe discipline. Dar ce discipline trebuiesc antrenate?

Depinde de stilul tau ca luptator, fiecare disciplina iti ofera anumite avantaje.

In ceea ce priveste grappling-ul :

Lupte libere  – Iti ofera un avantaj tactic imens prin faptul ca iti da optiunea sa decizi unde se desfasoara lupta. Poti proiecta adversarul daca vrei sa duci lupta jos sau poti apara o eventuala tentativa de proiectare, daca vrei ca lupta sa se desfasoare pe striking. De altfel foarte multi luptatori de top din UFC au la baza luptele libere sau wrestling-ul asa cum se numeste el in state. Printre ei amintim pe DC Cormier si pe Khabib Nurmagomedov. Un alt motiv pentru care cei care provin din lupte libere au succes in UFC este pentru ca filtrul de selectie si calificare in stagiile superioare este foarte riguros in state.

Daniel Cormier, campionul UFC Light Heavyweight, multiplu medaliat la lupte libere.

Daniel Cormier, campionul UFC Light Heavyweight, multiplu medaliat la lupte libere.

Lupte greco-romane  – Un stil mai putin intalnit in UFC. Un utilizator excelent al aptitudinilor din greco-romane a fost Randy Couture, care se folosea de clinch-ul pe trunchi pentru a-l duce pe adversar pe cusca urmand ca ulterior sa inceapa sa loveasca, lovituri ce provocau daune si uzura asupra adversarului. Luptele greco-romane antreneaza proiectari, insa cu prize doar de la brau in sus.

Randy Couture, unul din cei mai periculosi luptatori din clinch

Randy Couture, unul din cei mai periculosi luptatori din clinch

Judo – Si aici exponentii sunt putini. Una dintre cele mai cunoscute reprezentante al Judo-ului in MMA este chiar Ronda Rousey. Aceasta a reusit sa adapteze proiectarile la situatii de MMA cu un succes foarte ridicat, folosind foarte des turul de sold si variatii ale acestuia. Obiectivul principal in Judo este dezechilibrarea si proiectarea adversarului urmata de fixarea acestuia, elemente ce iti pot aduce aptitudini importante in skill set-ul de MMA.

 

Ronda Rousey cu un Harai Goshi din Judo pentru a obtine proiectarea.

Ronda Rousey cu un Harai Goshi din Judo pentru a obtine proiectarea.

Jiu Jitsu Brazilian – Poate cel mai important aspect pe care il poti invata la Jiu Jitsu este sa lupti de pe spate cand esti la sol. Garda este un concept dezvoltat foarte mult in Jiu Jitsu si atacurile de pe spate au revolutionat lumea luptelor.  Accentul in Jiu Jitsu este pus pe lupta la sol, depasirea garzii, tranzitii, finalizari, controlarea adversarului. Indiferent ca preferi sa lupti la sol sau in picioare, cunostintele de BJJ nu iti pot lipsi din arsenal, fie si doar pentru a stii cum sa te aperi de ele.

Demian Maia, asigurand controlul asupra lui Carlos Condit, urmand a obtine o victorie foarte rapida.

Demian Maia, asigurand controlul asupra lui Carlos Condit, urmand a obtine o victorie foarte rapida.

Acestea ar fi principalele stiluri de grappling si cele mai intalnite.

In ceea ce priveste stilurile de striking:

Box-ul. Un stil foarte bun pe partea de striking din picioare. Iti va aduce in skillset eschive foarte bune, lovituri si serii de brate puternice. Are dezavantajul ca nu te invata cum sa abordezi loviturile de picioare, lucru pentru care va trebui sa dedici timp si antrenamentelor de kickboxing / muay thai. Un exemplu este Holly Holm, luptatoare ce provine din box.

 

Kickboxing-ul / Muay Thai-ul. O diferenta la nivel general este ca kickboxerii au o postura mai inalta si prefera sa primeasca loviturile pe garda, lucru ce se poate dovedi a fi mai putin inspirat, astfel ca trebuie adaptat kickbox-ul la realitatile MMA-ului. Un avantaj imens este ca aici vei invata cum sa trimiti lovituri devastatoare cu picioarele. Acestea pot limita considerabil mobilitatea adversarului sau chiar pot incheia meciuri. Donald Cerrone si Jose Aldo sunt doar 2 dintre kickboxerii foarte buni din UFC, Cerrone avand niste knockout-uri senzationale.

Stilurile de karate. Principalul avantaj al stilurilor de karate este ca iti vor oferi o intelegere foarte buna a distantei si a cum s-o controlezi pentru a intra si iesi foarte repede din distanta de lovire. In functie de stilul ales, exista si anumite lovituri specifice ce iti vor face game-ul mai complet, insa de obicei karate-ul de sine statator nu este suficient pentru a face fata la nivel inalt.

 

Astfel ca, in functie de preferinte, daca doresti sa fii un luptator de MMA, va trebui sa abordezi cel putin cateva din aceste stiluri, care din ele ramane insa la alegerea ta.

Noi iti recomandam luptele libere pentru controlul luptei, Jiu Jitsu pentru partea de sol si kickbox-ul pentru partea de striking.

Nu trebuie uitat insa de antrenamentele specifice de MMA, antrenamente in care faci sparring de MMA si incerci sa adaptezi aptitudinile obtinute in celalalte discipline in lupta de MMA. Sparring-ul specific este extrem de important si nu trebuie neglijat.

Frecventa antrenamentelor in functie de disciplina

Aici trebuie tinut cont de doua lucruri. De adversarul viitor si de deficientele pe care le prezinta skill-set-ul tau. Daca esti deficitar pe partea de grappling, este indicat sa maresti frecventa de antrenamente de grappling pana cand ajungi la un nivel ok. Acelasi lucru este valabil si pentru partea de striking. Daca esti in pregatire pentru meci si iti cunosti adversarul, atunci trebuie sa iti adaptezi pregatirea in functie de calitatile/slabiciunile acestuia si in functie de cum planuiesti sa abordezi meciul. Daca, spre exemplu, stii ca va fi un meci ce se va desfasura in picioare atunci trebuie marita frecventa antrenamentelor de striking.

Odata ce se ajunge la un nivel ok atat cu partea de striking cat si cu cea de grappling, se poate cauta un echilibru intre ele.

Adaptarea tehnicilor

Un alt lucru foarte important pe care trebuie sa-l faca un luptator de MMA este sa ia tehnici din artele martiale in care se antreneaza si sa le adapteze la cerintele MMA-ului. Fie ca vorbim de adaptarea prizelor pe adversar, schimbarea setup-urilor pentru intrarile la picioare, etc, tehnicile invatate in disciplinele individuale trebuiesc adaptate. Este foarte greu in MMA sa reusesti sa setezi o intrare la picioare cu un headsnap (cum se executa in lupte). In schimb, cu o combinatie de directa de stanga, directa de dreapta, croseu de stanga, lucrurile se schimba foarte mult.

Putem discuta si de eschivele ce presupun lasarea capului foarte jos (astfel fiind expusi la high kick), tipurile de garzi din Jiu Jitsu ce nu asigura protectie impotriva loviturilor, etc.

Exemple sunt multe. Ce trebuie retinut e ca din fiecare disciplina fiecare trebuie sa isi adauge in repertoriul de tehnici ceea ce i se potriveste si sa se asigure ca acele tehnici au aplicabilitate in MMA.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.