Secretele garzii in Jiu Jitsu! Vezi 6 principii ce te vor ajuta sa-ti dezvolti garda!

Garda. Un concept tehnic creat si pe care se pune foarte mult accent in Jiu Jitsu Brazilian. Un concept ce ajuta practicantul sa atace de pe spate, fie cu submisii, fie cu inversari. Daca ne uitam la campionii din trecut si din prezent, putem observa un trend, anume ca fiecare are o garda preferata, garda pe care au dus-o la un nivel foarte ridicat din punct de vedere tehnic. Exista multe tipuri de garzi, fiecare cu diferite avantaje si dezavantaje, fiecare cu o orientare diferita, fie finalizari, fie inversari sau, de ce nu, o combinatie intre cele doua. In ultimul timp, spre exemplu, putem observa ca demi-garda devine un trend, in special la categoriile mai mari. La categoriile de greutate mai mici, favoritele raman garzi precum De la Riva sau alte tipuri de garzi moderne, ce pun accent foarte mult pe flexibilitate si agilitate.

Garda, un concept specific Jiiu Jitsului Brazilian.

Garda, un concept specific Jiiu Jitsului Brazilian.

Exista insa cateva concepte, universal valabile, care te vor ajuta sa-ti dezvolti garda si sa performezi mai bine acolo

1. Invata cum sa depasesti garda. Desi pare o abordare neobisnuita, un pic din “cealalta directie”, invatand sa depasesti garda, inveti exact elementele de care atacatorul are nevoie pentru a te pune in dificultate. Astfel vei stii exact detaliile pe care trebuie sa te focusezi atunci cand te aperi. Un alt avantaj este ca, atacand o garda asemanatoare cu a ta, poti vedea ce face partenerul pentru a te contra, putand apoi si tu la randul tau sa faci acelasi lucru.

Invata sa depasesti garda pentru a invata ce sa aperi.

Invata sa depasesti garda pentru a invata ce sa aperi.

2. Primul la prize! Un concept foarte important, atat cand depasesti cat si cand joci garda, este sa-ti iei primul prizele! Este de o importanta foarte mare sa fii tu cel care isi ia primul prizele si care dicteaza actiunea de acolo, fie ca vorbim de garda deschisa si o tranzitie catre o alta garda sau ca incerci o tragere de garda din picioare. Pentru a reusi sa faci asta, trebuie sa memorezi si sa lucrezi foarte mult secventa de tragere de garda (fie din open guard, fie din picioare, fie ambele), astfel incat atunci cand vei fi in situatia respectiva, sa stii exact de ce prize ai nevoie pentru a intra in garda. Orice secunda pierduta e o secunda in care adversarul isi poate lua el prizele necesare pentru a initia depasirea sau proiectarea, in cazul luptei in picioare.

3. Initiativa si actiune. Asemanator cu principiul de mai sus, fii intotdeauna cel cu initiativa. Odata ce ajungi in garda aleasa, initiaza imediat actiunea urmatoare, fie ca urmaresti un sweep sau o finalizare. Lucreaza permanent in ruperea posturii adevarsarului, ameninta-l constant cu finalizari si submisii in succesiune si astfel il vei forta sa faca o greseala. Pentru a realiza acest lucru, ai nevoie sa inveti cateva variante de atacuri din garda ta preferata, atacuri ce le poti combina intre ele. Exemple: Armbar, triunghi, omoplata / hip bump, ghilotina / etc.

4. Fii confortabil, chiar si in situatiile grele. Un alt aspect important este ca, invariabil, mai ales la inceput, garda iti va fi depasita la un moment dat in antrenament. Invata sa fii confortabil in pozitiile grele precum mount, control lateral, control spate. Odata ce esti confortabil acolo si te poti apara foarte bine, vei capata o incredere ce iti va ajuta foarte mult garda. Odata cu increderea capatata, vei ataca mult mai fluid si mai curajos din garda, stiind ca si in eventualitatea in care garda iti este depasita, poti face fata situatiei.

Fii confortabil in pozitiile grele, astfel nu-ti va mai fi teama de o potentiala depasire a adversarului!

Fii confortabil in pozitiile grele, astfel nu-ti va mai fi teama de o potentiala depasire a adversarului!

5. Postura defensiva. Realitatea este ca lucrurile, de multe ori, nu merg cum ne asteptam si suntem pusi in situatii foarte inconfortabile sau situatii unde pur si simplu avem nevoie de cateva momente de respiro pentru a putea identifica urmatoarea miscare. Exemple sunt multe: finalul unui meci in care rezervele de energie sunt terminate dar conduci la puncte si te afli in garda sau un adversar foarte agresiv, cu atribute fizice superioare si atacuri cu care nu te-ai mai intalnit. Pentru a gasi acea postura defensiva trebuie sa bifezi urmatoarele:

a) Consumul de energie sa fie mic in acea pozitie. Daca consumul de energie este mare, atunci o postura defensiva nu isi mai are rostul si ai putea la fel de bine sa ataci.

b) Sa poti bloca imediat tentativele de atac ale adversarului. O postura defensiva corecta iti permite sa iti tii adversarul in loc, fara sa aibe posibilitati mari de atac iar tu, prin anumite reactii, sa ii poti bloca imediat incercarile de depasire.

c) Sa poti reveni in modul de atac de acolo. Pozitia defensiva trebuie sa-ti permita sa revi oricand doresti in modul de atac. O pozitie defensiva care nu iti da posibilitatea asta e o pozitie in care e doar o problema de timp pana cand adversarul depaseste.

Lockdown-ul, o variatie de demigarda ce poate fi folosita atat defensiv, pentru blocarea adversarului, cat si ofensiv.

Lockdown-ul, o variatie de demigarda ce poate fi folosita atat defensiv, pentru blocarea adversarului, cat si ofensiv.

6. Gameplan-ul. Acesta este elementul care le leaga pe toate cele de mai sus. Este extrem de important sa stii in orice moment ce ai de facut. Pentru a incepe acest proces in privinta tragerii de garda:

a) Gaseste-ti garda preferata.

b) Gaseste o metoda de a intra in acea garda. Lucreaz-o intensiv.

c) Gaseste 3 atacuri care se pot lega intre ele in acea garda.

d) Lucreaza individual acele atacuri pentru inceput.

e) Odata ce le-ai inteles ca tehnici individuale, poti incepe sa incerci sa ataci in combinatii astfel: Atac cu Tehnica X, adversarul raspunde intr-un anumit fel, atac cu tehnica Y ca raspuns la raspunsul lui.

f) Concomitent, invata detaliile defensive ale garzii alese si cauta o postura defensiva pe care sa o poti folosi in situatiile ce o impun.

Mai multe informatii despre gameplan AICI.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *