Gameplan-ul la BJJ. Ce este si cum ne putem face unul.

 de Gabriel Necula

 

Acest articol este destinat in special incepatorilor in Jiu Jitsu Brazilian, ce vor sa se axeze pe competitii, si are rolul de a ii incuraja sa se antreneze specific, pe tehnicile si situatiile ce ii avantajeaza si sa le ofere o directie de parcurs in timpul meciului / sparring-ului.

Gameplan-ul este un set de obiective mai mici, care indeplinite toate vor duce la finalizarea adversarului. Indeplinite partial pot duce la castigarea meciului la puncte/avantaje sau nu, in functie de evolutia meciului.  Este foarte important sa precizam ca dezvoltarea gameplan-ului la un nivel aproape de perfectie este un proces ce va dura ani de zile. De gameplan-uri aproape de perfectie putem vorbi in cazul sportivilor de varf din Jiu Jitsu Brazilian (Bernardo Faria, Buchecha, Leandro Lo, etc) insa si ei mai fac anumite corecturi si ajustari.

Un gameplan trebuie sa aiba obiectivul setat inca de la inceputul meciului (proiectare/tras garda) si sa continue pas cu pas, tehnica cu tehnica, reactie cu reactie, pana la finalizarea adversarului.

Un exemplu de gameplan pentru un incepator :

Gameplan pentru incepatori

Gameplan pentru incepatori

In gameplan-ul dat ca exemplu, sportivul va cauta sa proiecteze cu double leg, sa ajunga in control lateral (depasind garda daca este nevoie), astfel obtinand punctele de proiectare si depasire, apoi se va duce in control prin fandare si va tranzitiona in control deasupra (obtinand astfel punctele pentru control prin fandare si control deasupra). In controlul deasupra va cauta in primul rand sa mentina pozitia, in al doilea rand sa finalizeze prin armbar.

In cazul in care intalneste un sportiv mai puternic pe proiectari, are a doua varianta de a trage garda inchisa si a ataca 2 inversari, ambele ducand sportivul in control deasupra (pozitia pe care o cauta si in cazul in care proiecta). Daca sportivul va ajunge in oricare alta situatie, astfel deviand de la gameplan, el va cauta sa ajunga intr-o situatie din casutele de mai sus, de preferat una cat mai avansata. Spre exemplu daca adversarul ii depaseste garda, va cauta sa ajunga cat mai repede in garda inchisa, dupa care sa atace cu Hip Bump sau Pendul.

Game plan-uri mai avansate vor include si iesiri din astfel de situatii, iesiri care sa il duca pe sportiv fix la unul din obiectivele mai sus mentionate si vor include de asemenea si reactii la reactiile adversarului, mergand mult mai in detaliu decat exemplul dat mai sus.

Pentru a-ti putea face un gameplan, in primul rand trebuie sa iti faci o analiza proprie si sa vezi ce atribute fizice ai, ce preferinte ai, ce repertoriu de tehnici ai, etc.

Pentru o persoana cu calitati fizice precum explozie, forta maximala mare, rezistenta fizica buna va fi mai bun un gameplan orientat pe proiectare, depasirea garzii si controlarea adversarului. Pentru o persoana cu o forta mai mica dar o flexibilitate mai mare spre exemplu, lucrul in garda deschisa este mai indicat, loc de unde poate cauta o inversare / finalizare in functie de preferinte.

Gameplan-ul foarte bine pus la punct este unul din secretele succesului lui Camil Moldoveanu in competitiile internationale.

Gameplan-ul foarte bine pus la punct este unul din secretele succesului lui Camil Moldoveanu in competitiile internationale.

In functie de cele mentionate mai sus (atribute fizice, preferinta si repertoriu tehnic) alege-ti daca prima optiune e sa proiectezi sau sa tragi garda. Daca:

  1. Proiectezi. Cauta sa te axezi pe o proiectare dar cand o ataci, sa ai 2-3 variante de finalizare a proiectarii in functie de reactia adversarului. Exemplu Single leg -> Piciorul ramane intre picioare -> Trag in spate si intru la double leg. Single Leg-> Piciorul se duce in interior, prind de sold, secerare. Single leg -> piciorul iese spre exterior -> prind de calcai, finalizez proiectarea prin rotatie. Mai departe, alege-ti o deschidere de garda si o depasire de garda preferate pe care sa le ataci in eventualitatea in care ajungi in garda inchisa / garda deschisa. Odata depasita garda si ajuns in pozitie de control (de cele mai multe ori lateral), trebuie sa alegi pozitia in care te simti cel mai confortabil sa o mentii si sa ataci. E foarte important de retinut ca se iau puncte pentru control prin fandare si control deasupra, fiind recomandat sa fie luate acestea inainte de a cauta finalizarea, pentru a avea cat mai multe puncte in fata adversarului. Odata gasita pozitia preferata de atac (control lateral, control spate, control deasupra, control prin fandare, nord sud, etc) trebuie vazut cum poti ajunge in acea pozitie (knee slide pe stomac pentru a ajunge in control deasupra spre exemplu), de obicei acest lucru facandu-se printr-un setup sau o tehnica aleasa, adversarul oferind pozitia respectiva ca aparare la tehnica aleasa. Odata ajuns in pozitia asta, trebuie sa-ti alegi o finalizare pe care sa o ataci, de preferat cu cel putin 2 moduri de a ajunge acolo si a o pregati. Exemplu: In control deasupra, ataci strangulare Ezekiel, adversarul cand se apara si ridica mainile, urci cu genunchii cat mai sus pentru a ii izola bratele, dupa care ataci armbarul.
  2. Tragi garda. Procesul este asemanator si aici. In primul rand trebuie sa-ti alegi garda preferata, fie ca este garda inchisa, demigarda, spider guard, etc. Odata aleasa garda, trebuie sa te decizi daca vrei sa ataci finalizari sau sa ataci inversari, cautand o pozitie de control (lateral, spate, deasupra,etc) sau chiar ambele variante. Alege-ti 3 tehnici pe care vrei sa le ataci din garda respectiva, de preferat 3 tehnici care sa se lege (spre exemplu din garda inchisa ataci kimura, se apara, ataci hip bump, se apara, ataci ghilotina). In functie de rezultatul final al tehnicii reusite (submisie sau obtinerea unei pozitii superioare), gameplan-ul va continua de acolo ca in cazul variantei a), obtinand pozitia de control favorite dupa care cautarea submisiei.

 

Este indicat ca, atunci cand deviati din gameplan, sa incercati sa ajungi inapoi la o situatie din acesta, deoarece acolo vor fi punctele tale forte. De asemenea, trebuie mentionat ca, odata ales un gameplan si niste tehnici/situatii pe care acesta se concentreaza, ele trebuie lucrate constant la antrenament, atat in sparring la liber, cat si in sparring izolat, astfel poti observa reactiile adversarului la tehnicile tale.

Acestea fiind spuse, acest articol serveste doar ca o introducere pentru incepatori. Gameplan-urile mai avansate includ tehnici din toate pozitiile, iesiri din pozitii dezavantajoase care sa duca tot in pozitiile din gameplan precum si reactii la reactiile adversarului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *