Absoluto/RGDA introduce un sistem unic in antrenamentele de BJJ: analiza video. Este o modalitate de a analiza situatia prezenta a sportivilor si, in acelasi timp, a evolutiei viitoare prin comparatia cu o sesiune video ulterioara. Iata un exemplu, intr-un sparring intre Claudiu si Catalin. Cu mentiunea ca ambii au fost mult prea precauti pentru scopul propus (poate ca s-au emotionat in fata camerei :D)…
[google -8880907658081962569]
„Analiza video: sparring Claudiu vs. Catalin
Claudiu:
00:30: prinderea in garda trebuie sa fie cat mai hotarata (desi nu a fost cazul aici). Controlul pe care il poti avea poate varia, insa ca regula generala e obligatoriu sa-l controlezi de unul dintre gulere (iti ofera posibilitatea sa tragi spre tine trunchiul sau, ca sa-ti poti incolaci picioarele, atunci cand e vorba de garda inchisa si, mai mult, iti permite sa incepi sa-i rupi postura fara a-i da timpul necesar sa se pozitioneze). Controlul pe gulerul opus mainii (mana stanga – gulerul drept) ofera deja un avantaj pentru ca deschide multe posibilitati de strangulare. Cealalta mana incearca sa previna blocarea actiunii din partea adversarului. In cazul de fata, cel mai indicat este sa actioneze deasupra cotului drept al adversarului (spre exterior) pentru a facilita trecerea picioarelor pe sub brat.
00:40 din primele momente in care garda este inchisa trebuie sa cauti sa ai un control cat mai bun asupra adversarului care sa-ti permita sa-i rupi postura. Una dintre maini trebuie sa intre cat mai adanc in guler. Acolo se creeaza cea mai buna parghie pentru a-i rupe postura. Miscarile simultane: tragerea cu mana, ridicarea picioarelor si tragerea lor spre piept sunt esentiale pentru a obtine rezultatul dorit.
00:50 in general, controlul asupra manecii aproape de palma se face pentru a rupe o priza (nu era cazul), pentru a intra cu carlig sub acea mana (underhook), pentru a pregati un atac (triunghi sau omoplata de cele mai multe ori) sau pentru a tranzitiona intr-un alt tip de garda (de ex.: spider). Folosirea prizei pe maneca, fara complementarea ei cu o priza pe guler si folosirea picioarelor in acelasi timp, este inutila in cazul in care se doreste ruperea posturii
01:10 tentativa de armbar incepe bine prin incercarea de a trece bratul adversarului de centrul imaginar al torsului. Trebuie insa sprijinita prin folosirea celuilalt brat, care va actiona deaupra cotului. In general, orice situatie in care bratul adversarului se apropie de centrul imaginar al torsului, trebuie sprijinita prin postarea piciorului de pe aceeasi parte, in soldul acestuia sau, mai departe, in pozitia pit-stop (ambele picioare incrucisate peste unul dintre umeri), pentru a-l impiedica sa revina la pozitia initiala, asa cum s-a intamplat in tentativa de la 01:15. Miscarea de solduri si pozitionarea picioarelor au fost foarte bune. A lipsit insa presiunea asupra bratului ceea ce i-a permis adversarului sa gaseasca spatiul necesar prin care sa-si retraga cotul din situatia defavorabila. Tranzitionarea in pit-stop era cea mai buna solutie in acel moment. In ultim instanta, mentinerea prizei pe maneca, coroborata cu pozitionarea soldurilor si a picioarelor putea duce la o tentativa de inversare pendulum.
01:25 remarcabila setarea kimurei prin fortarea adversarului sa-si pozitioneze mana in exteriorul gardei, pentru a rupe priza de pe pantalon (tentativa de inversare prin pedulum pentru kimura).
01:36 foarte buna intentia de a continua kimura cu o inversare. Eliberarea prizei pentru kimura, pentru a te ajuta de una dintre maini sa ajungi deasupra, trebuie sa aiba in vedere ca mana adversarului trebuie blocata in continuare. Ai eliberat priza, nu ai reusit inversarea si ai pierdut si kimura. Exista o pozitionare specifica a bratului atunci cand se doreste o inversare din priza de kimura (bratul care trece peste triceps nu mai prinde celalalt brat al tau, ci antebratul adversarului). Din momentul in care ai prins priza de kimura soldurile trebuie sa se deplaseze in aceeasi parte cu priza.
02:01 posibilitate de a ataca cu omoplata. Bratul era controlat de maneca si trebuia scos in lateral.
02:05 posibilitate perfecta de a ataca prin triunghi.
02:10 inversare superba (nota: 8 ), cu mentiunea ca o priza pe guler ti-ar fi facilitat ajungerea in control deaupra. Este modalitatea clasica de a executa inversarea foarfeca, pentru ca priza pe guler iti permite sa urmezi traiectoria torsului adversarului si sa ajungi in control deasupra. Priza pe maneca (prize pe maneci = doua lungimi de brat intre tine si torsul adversarului vs. priza pe maneca si priza pe guler = o singura lungime de brat) i-a creat suficient spatiu adversarului sa te blocheze cu genunchiul.
02:17 in demigarda trebuie sa cauti sa ocupi o pozitie deaupra adversarului care sa-i limiteze posibilitatea de a sta pe o parte. Mana ta dreapta trebuie sa vina pe sub capul lui si sa-i preseze maxilarul cu umarul. Mana stanga cauta in permanenta carligul pe sub bratul drept al adversarului. In acest sparring, mana ta dreapta, cu priza pe guler ii permite adversarului sa intre mult sub tine (nu s-a intamplat aici, insa un luptator care stie cum trebuie sa lucreze in demigarda asta va incerca) si risti sa fi inversat usor sau iti intre in control spate.
02:34 depasirea de demigarda prin rotirea spre picioarele adversarului trebuie facuta fie cand ii presezi maxilarul cu umarul (drept) avand mana sub cap, fie atunci cand te asezi pe trunchiul lui (si nu pe mainile sale). Cand picioarele nu pot fi desfacute te poti ajuta de mana stanga si de genunchiul piciorului drept (impingand in pulpa lui).
03:09 perfect sesizata intentia adversarului de a inversa pozitia, cu trecere in control deasupra si stabilirea controlului prin postarea in maini (nota 10)
03:13 foarte buna atacarea armbarului, instinctiva, la chiar prima greseala a adversarului, insa tehnica nu a fost ideala (nu ai creat presiune pe cap, nu te-ai inclinat indeajuns, nu ai trecut razant piciorul peste capul lui; nota: 8 ). Odata ajuns in pozitia de aplicare a tehnicii trebuie sa pui presiune cu picioarele asupra adversarului pentru a-l impiedica sa se ridice si sa folosesti mana stanga pentru a-l controla de un picior (pentru a-l impiedica sa faca podul). Ai luat presiunea de pe el, incercand sa-i desfaci bratele cu ambele picioare ceea ce i-a permis sa vina deasupra ta si sa-si traga cotul de pe trunchiul tau.
03:23 odata ce a iesit din armbar, il puteai ataca cu o omoplata pe celalalt brat sau cu un triunghi asa cum am crezut ca vei face cand ai recuperat garda.
03:56 atunci cand adversarul se afla in control lateral te intereseaza sa ai postura (de box), sa fii grupat si pe-o parte, ca sa poti recupera garda sau sa ajungi in genunchi. In niciun caz nu te intereseaza sa-l tii aproape de tine in clinci, ci din contra sa-ti folosesti bratele pentru a crea spatiu intre tine si el.
04:18 avand in vedere ca nu esti in postura de box, ii e destul de usor sa-ti atace bratul stang
05:18 aceeasi lipsa a posturii corecte ce ii poate permite adversarului sa “urce” spre umeri si sa izoleze bratele
05:34 excelenta iesire prin folosirea concomitenta a tuturor mijloacelor necesare: miscare de solduri, creare de spatiu cu bratul drept, agatarea piciorului adversarului cu propriul picior stang, tragerea genunchiului drept spre piept (nota: 10). Buna si intentia de a finaliza complet iesirea, cu toate ca adversarul creeaza presiune pe maxilar.
PLUSURI:
– miscarile soldurilor (in special in garda)
– tentativele de finalizare din garda
– calmul in executarea tehnicilor
MINUSURI:
– lipsa controlului asupra posturii adversarului
– tentative de finalizare nesustinute de o forma cat mai stransa
– lipsa posturii corecte in control lateral si control deasupra, ambele sub adversar”