de Tudor Mihaita (instructor Absoluto/RGDA)
„Nu o sa tin o lectie despre marketing sau PR. Nu o sa folosesc termeni ca Responsabilitate sociala corporativa (CSR), Comunicare interna, Monitorizare media etc. Cel mult, o sa folosesc ceva mai incolo termenul „newsworthiness”, dar promit sa nu mai fac! Pentru inceput o sa dau un exemplu pe care i l-am dat lui Tolea. Imi spunea ca l-au chemat cei de la Antena 1 pentru promo-ul galei de MMA „Noaptea Gladiatorilor” in care va lupta alaturi de alti 3 sportivi (confirmati…) Absoluto/RGDA si ca nu vrea sa mearga. Argumentele se limtau la „Nu vreau sa ma filmeze…”. I-am spus atunci: „Tolea, sa zicem ca vine un sponsor care vrea sa-ti ofere X euro. O sa puna conditia ca de-acum pe tricouri sa porti numele companiei lui. Si o sa intrebe: Ce notorietate are Tolea? Adica, de cate ori apare la tv, in reviste, la evenimente etc. Cu alte cuvinte, de cate ori va aparea numele companiei mele la tv, in reviste, la evenimente etc.? Raspunsul o sa fie: Pai, Tolea nici macar la tv nu vrea sa apara…” A doua zi, Tolea era la filmarile Antenei 1.
Cand am inceput BJJ, in 2004, scopul meu a fost (si inca mai e cel principal) sa promovez stilul. Vreau ca lumea sa auda de BJJ si macar sa vina la un antrenament. Acum 4 ani conceptia era „la sol se bat doar copiii”. Astazi, BJJ-ul e privit cu respect si ca o conditie pentru a avea succes in MMA, indiferent de nivel. Tot pana astazi, au trecut pe la Absoluto/RGDA nume mari ale artelor martiale romanesti precum Sora, Ghita, Preda, Lungu, Zmarandescu etc. Din fericire, am lucrat de la 16 ani in presa si PR. Am inteles cum se face promovarea si am avut si posibilitatea sa ajung la cai de comunicare importante: gen Libertatea, Pro TV etc. Daca BJJ-ul si, in special, Absoluto/RGDA se afla in Romania acolo unde este, se datoreaza in principal urmatoarelor elemente: calitate a instruirii si promovare. Poti sa produci cea mai delicioasa ciocolata din lume, daca nu afla nimeni despre ea, o sa dai faliment curand.
Promovarea aduce notorietate. La randul ei, aceasta aduce multiple beneficii, cel mai la indemana fiind atragerea sponsorilor. Putem sa scoatem campioni pe banda rulanta, daca nu afla nimeni despre ei, nimeni nu o sa-i sponsorizeze. Intr-o comunitate de „specialisti”, ca cea de pe fight.ro intrebati cine este campionul national la kyokushin sau ce echipa este campioana nationala de judo. In afara de cei care practica stilurile respective, sunt sanse minime ca cineva sa stie. Intrebati insa ce club a iesit castigator la Cupa Romaniei la BJJ 2007 si fiti convinsi ca majoritatea va da raspunsul corect: Absoluto/RGDA.
Apoi, artele martiale in Romania nu prezinta atractivitate pentru media, fie ca e vorba de presa scrisa, tv etc. Nu se intampla nimic interesant la noi. Nu crime, nu violuri, Oana Zavoranu nu se antreneaza in kung fu, nici macar Irinel Columbeanu in taekwondo. Ca in presa sa apara o stire despre clubul tau, fie iti impusti un elev, fie ai conexiuni si stii sa dai unui eveniment ceea ce se numeste „newsworthiness” (valoarea de stire a unui eveniment). Din fericire, Absoluto/RGDA a ajuns in situatia in care nu mai trebuie de fiecare data sa batem pe la usile redactiilor sa aparem in presa, ci am ajuns sa fim cautati. Sa ne intelegem, nu e coada la noi la sala de reporteri si paparazzi (care sa-l astepte pe Dan sa-si arate pieptul sculptat ca de Adonis)… De curand am fost invitati la evenimentul Estetika & Wellness. Am tinut o demonstratie de elemente de auto-aparare din BJJ. As fi vrut sa tinem si una de MMA, dar cei doi sportivi pe care i-am propus m-au refuzat. Raspunsul lor: „Sunt prea multe gagici pe-acolo”. Data viitoare, o sa aranjez sa faca o demonstratie in cadrul Gay Fest.
Demonstratia de la Estetika & Wellness ne-a adus mai multe beneficii. In primul rand, evident, nu erau doar „gagici” pe-acolo. Cam 30-40 % din public era masculin. Daca macar unul dintre ei ajunge intr-o sala de BJJ, ne-am indeplinit o parte din scopul pentru care am fost acolo. 1-0! Apoi, erau multi ziaristi, care ulterior au scris despre eveniment si au mentionat si termenii BJJ si Absoluto/RGDA. 2-0 pentru noi! In cele din urma, una dintre „gagicile” de-acolo era producatoarea emisiunii „Ora castigatorilor” de pe Kanal D. Ne-a vazut, i-a placut demonstratia si ne-a invitat in emisiune sa facem acelasi lucru si sa vorbim despre stil si despre club. 3-0 pentru noi!
O sa mergem la „Ora castigatorilor”. Nu ne pune nimeni sa ne dezbracam, sa spunem bancuri sau sa facem ca maimutele. Ne pun sa facem ceea ce stim mai bine: BJJ. Ne mandrim cu asta si cu clubul din care facem parte. Rating-ul lor arata un public de vreo 500.000 de telespectatori. Daca unul dintre ei ajunge intr-o sala de BJJ, avem 4-0! Din pacate, nu o sa-i putem lua pe cei doi sportivi de MMA… Sunt multe „gagici” si pe-acolo…”.