fbpx
997 Views

de Tudor Mihaita (centura neagra 2 Dan BJJ si Head Coach Absoluto)

E greu la centura alba. E ca si cum ai avea de facut un puzzle imens, fara sa ai imaginea initiala si pentru inceput primesti trei piese care uneori nici nu se imbina intre ele. Uite 5 lucruri pe care sa te focusezi cand incepi BJJ:

  1. MENTINE ECHILIBRUL. E unul dintre aspectele cele mai importante atunci cand esti peste adversar. Fie ca e vorba de garda, control lateral, control deasupra etc. In viata de zi cu zi nu ne intalnim cu astfel de situatii. Cu oameni care sa stea pe spate si sa incerce sa ne traga sau impinga cu mainile si picioarele. Ce poti face:
  • Posteaza. Tendinta incepatorilor e sa tina de adversar ca si cum ar fi gasit Sfantul Graal. Intr-adevar sunt pozitii unde controlul vine din strangere, dar in majoritatea cazurilor plasamentul intregului corp si miscarile acestuia sunt mult mai importante in mentinerea unei pozitii. Astfel, mainile pot posta pe saltea (sau adversar uneori) atunci cand te dezechilibrezi. Trebuie sa ai capacitatea ca din orice pozitie cel putin o mana sa poate posta. 

EXERCITIU 1: porneste din control lateral cu control pe sub bratul partenerului de antrenament (underhook) si pe sub capul lui. Acesta trebuie sa te rastoarne, iar tu la momentul potrivit trebuie sa postezi cu mana care se afla sub bratul lui.

EXERCITIU 2: stai in garda deschisa a partenerului (de preferat De La Riva) si acest incearca sa te inverseze in trei directii – peste cap, stanga si dreapta. Incearca sa postezi folosind o singura mana

  • Mentine turnul de control. Mai este numit si headquarters. Este una dintre pozitiile da baza in garda adversarului si este locul de unde iti vei lansa atacurile pentru a depasi. 
Lovato Jr in pozitia „turnul de control”. Este importanta pozitia picioarelor, atat ale lui, cat si ale partnerului. Prizele pot varia
  1. CREEAZA FRAME-URI. E cea mai eficienta „unealta” atunci cand incepi BJJ-ul. Sunt multe frame-uri pe care corpul tau le poate realiza, dar te sfatuiesc sa te focusezi pe impingerea cu o mana si postarea in saltea cu cealalta. E important ca ambele brate sa fie complet intinse.

EXERCITIU: partenerul iti depaseste garda, iar tu trebuie sa identifici care este punctul in care inca te mai poti ridica pe spate si crea frame-ul de care discutam mai sus.

Galvao creaza un frame pentru a bloca inaintarea adversarului
  1. PRACTICA M.O.F. Ce inseamna? M (mancare sanatoasa), O (odihna), F (fiare). BJJ-ul nu e doar despre niste oameni care vin la sala sa se tavaleasca. Nu e nici doar despre a deveni Campion. Sau a invata sa te aperi pe strada. E si despre a avea un stil de viata sanatos. Ce trebuie sa faci, pe scurt?

Mancare: aici e o discutie foarte lunga. Eu am un principiu pe care il urmaresc si e foarte simplu. Evita zaharul, faina si uleiul. 

Odihna: lipsa somnului (cantitativ si calitativ) e una dintre cele mai mari probleme ale societatii in care traim. Exista o presiune pe a dormi mai putin (te face mai “muncitor” in ochii unora) si care este foarte daunatoare. Exista o multime de aplicatii care iti monitorizeaza calitatea somnului si daca vrei sa faci un pas mai in fata iti poti achizitiona o bratara (Whoop) sau inel (Oura) pentru asta.

Fiare: e un termen general pentru tot ce inseamna exercitii fizice. Stiu ca te gandesti “dar deja fac BJJ”. Stiu, dar discutia este despre cum poti evolua mai repede in BJJ. Iar imbunatatirea fortei, a flexibilitatii si a andurantei te vor ajuta enorm. Ce poti face? Vom vorbi ceva mai jos de benzile de rezistenta. Dar orice tip ce exercitii de forta te pot ajuta: cu propriul corp (bodyweight), cu kettlebel, cu gantere/haltere, cu aparate etc. Iti garantez ca daca nu ai urmat pana acum un program de forta, dupa numai 3 luni vei simti un avantaj foarte mare pe saltea. Daca esti la inceput, iti recomand sa incepi cu programul “5×5”. 

  1. MARESTE FORTA DE IMPINGERE. Are legatura cu ce am discutat la punctul anterior, dar acum intram mai mult in detaliu. In BJJ, la inceput, te vei apara foarte mult. Asta inseamna ca vei vrea sa impingi adversarul din poztitiile avantajoase pentru el. Pentru asta te ajuta frame-urile de mai sus, dar si forta de impingere. In BJJ, aceasta vine in special din forta tricepsului, a umarului si a pieptului. Iti recomand sa lucrezi cu benzi de rezistenta. Exista si varainte de antrenament mai complexe, dar benzile mi se par ideale pentru BJJ din mai multe puncte de vedere: sunt ieftine, usor de transportat, lucreaza orice muschi al corpului, simuleaza incarcarea progresiva si multe altele. Poti lucra cu o singura banda, daca bugetul nu iti permite sa ai mai multe de intensitati diferite

Ai o multime de resurse pe Youtube pentru asta. Iti recomand sa incepi cu acest video:

  1. INVATA PUNCTAJUL. De multe ori, la centura alba, nu avem o “harta” dupa care sa ne ghidam in sparring. Aici intervine punctajul. Te va invata sa urmaresti un lucru foarte important: pozitiile avantajoase, cele care iti aduc cele mai multe puncte. Pe scurt, proiectare 2 puncte. Control prin fandare 2 puncte. Inversare (din garda) 2 puncte. Depasire de garda 3 puncte. Control deasupra sau control spate 4 puncte. Daca vrei sa afli mai multe, ai aici regulamentul complet al celei mai importante federatii de BJJ din lume, IBJJF: https://ibjjf.com/books-videos